FUN blev Billies väg tillbaka till skolan

Anna-Lena Gerdin Johanssen, Örjan Gerdin och Rasmus Engström.
Anna-Lena Gerdin Johanssen, Örjan Gerdin och Rasmus Engström.

Publicerad 07:01

I sjuan ramlade Billie med sin cross. Följderna från olyckan ledde till att han inte klarade av att gå i skolan. Projektet FUN och en ovärderlig elevassistent blev vändningen.

Fallet vände livet upp och ner

2022 hade Billie precis börjat i högstadiet på Hedängskolan i Storvik och älskade att köra cross. Livet snurrade på som vanligt, tills den där dagen han ramlade med sin cross. Ett till synes harmlöst fall, som skulle få omvälvande följder. Han fick ont i kroppen och gick med stora smärtor. Senare samma år blev han knuffad i skolan, vilket gjorde smärtan ännu värre. Vid ett läkarbesök visade det sig att Billie lider av benskörhet och att han hade fått flera kotfrakturer. Då hade det gått ett år sedan crossfallet.

– Billie hade så ont att han inte kunde vara i skolan. Smärtan, plus illamående av medicinerna, gjorde att han missade mycket skoltid sjuan. I åttan var han knappt där alls. Det resulterade i att han knappt hade godkänt i ett enda ämne. Vi blev oroliga för att han inte skulle kunna söka till gymnasiet. Det var då rektorn såg till att vi kom i kontakt med projektet FUN (Främja Ungas Närvaro) vilket har förändrat allt, berättar Billies mamma Anna-Lena.

Projektet som främjar ungas närvaro

Projektet FUN (Främja Ungas Närvaro) drivs av Region Gävleborg och finansieras av Europeiska socialfonden. Projektet riktar sig till ungdomar mellan 13 och 16 år och syftar till att förebygga skolfrånvaro. Frånvaro från skolan kan ha många olika orsaker och FUN:s insatser handlar om att ge unga stärkt självkänsla och motivation, och möjlighet att välja sin framtid.

Linda Källgren jobbar som strateg på Region Gävleborgs avdelning Arbetsmarknad och kompetens. Hon är projektledare för projektet FUN:

– Unga människor utan gymnasiebehörighet riskerar utanförskap. Därför är vårt mål att 1 000 elever ska få ta del av projektets insatser innan det avslutas i augusti 2025. Vi samverkar med länets kommuner för att lyckas hjälpa elever att vända hög frånvaro till att klara gymnasiebehörigheten. Varje elev vi kan hjälpa är en stor vinst. Både för eleven själv och för samhället i stort, säger Linda.

Elevassistenten Rasmus blev vändningen

Rasmus jobbade redan som klassresurs på Hedängskolan, som stöd för alla elever. FUN såg vilka möjligheter som skulle öppna sig om Rasmus blev Billies egen elevassistent. Sagt och gjort. Från och med att Billie började i årskurs åtta har Rasmus bara jobbat med att stötta honom. Dagen börjar oftast med att Rasmus möter upp Billie i skolan. Han låser upp hissen så att Billie kan ta sig, och få med sig sin specialstol mellan olika salar. Rasmus sitter med som personligt stöd på alla lektioner och har kontakt med lärarna för att stämma av olika ämnen. När resten av klassen har idrott jobbar Rasmus och Billie med ”rester” – alltså uppgifter Billie ligger efter med, eller helt har missat under den tid han inte kunnat vara i skolan. 

Anna-Lena Gerdin Johanssen, Rasmus Engström och Örjan Gerdin.
Anna-Lena Gerdin Johanssen, Rasmus Engström och Örjan Gerdin.

– Det roligaste med mitt jobb är att träffa eleverna varje dag och att få möjlighet att lära känna och hjälpa Billie. Vi har lärt känna varandra väldigt bra. Det känns fint att kunna ge honom förutsättningar att klara grundskolan så att han ska kunna göra ett aktivt val till gymnasiet. Jag blir glad över att se att skolan går så mycket bättre för honom nu, berättar Rasmus.

Fler godkända betyg i fler ämnen

Med Rasmus stöd har Billie nu fått godkänt i fler ämnen än tidigare vilket ger honom större möjligheter i gymnasievalet. Hans pappa Örjan berättar att de märker stor skillnad sedan Rasmus kom in i bilden. Det är en trygghet att veta att Rasmus alltid väntar i skolan när han kommer dit.

– Tack vare Rasmus, och att han fått godkänt i så många fler ämnen är Billie en mycket gladare kille idag än för två år sedan, bekräftar pappa Örjan.

Billie en mycket gladare kille idag än för två år sedan.

Insatser på tre nivåer

Det finns många faktorer som kan påverka barn och ungas chanser att bli behöriga till gymnasiet och slutföra sina studier. Kort vistelsetid i Sverige och NPF-diagnoser (Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) är några exempel. Det finns också stora skillnader i resultat kopplade till elevers kön, födelseland och föräldrars utbildningsnivå. Syftet med FUN är att ge barn jämlika förutsättningar. Projektet gör riktade insatser enligt ”Tier-modellen”, som innebär allt från förebyggande arbete för alla elever, till skräddarsydda stödinsatser för elever med långvarig frånvaro.

– Vi har en otrolig kompetens bland projektmedarbetarna. När projektet avslutas vågar jag sticka ut hakan och säga att jag inte bara hoppas, utan vet, att vi åstadkommit mycket. Men jag vet också att det tar tid att åstadkomma förändring. Därför gäller det att göra insatser både här och nu, och som bidrar till förändring på lång sikt, förklarar Linda.

Linda Källgren, projektledare för FUN
Linda Källgren, projektledare för FUN

Billies ljusnande framtid

Nu går Billie i nian. Med Rasmus hjälp har han lyckats vända sina resultat och stärkt Billies möjligheter att bli behörig till gymnasiet. Med godkända betyg kommer han kunna göra ett aktivt val och välja en inriktning som intresserar honom.

– Billie vill gå på Handels och sedan jobba som försäljare, som sin bror. Han kommer få ta mediciner hela livet, men FUN har gett honom så otroligt mycket. Det betyder allt. Hade han inte fått den här hjälpen, med stöd från Rasmus, så hade han inte orkat gå till skolan. FUN:s insatser är ovärderliga för alla barn som har det jobbigt. Det behövs fler vuxna i skolan. För alla barns skull. Vi är så tacksamma så det är inte klokt, säger Billies mamma Anna-Lena.