Vad går EU-fondernas pengar till?

2 maj 2024

Just det handlar kampanjen Europa i min region om. Den 2-9 maj har allmänheten möjlighet att lära känna EU-finansierade projekt genom att besöka evenemang, ta del av filmer och rösta i ”Eurovision Project Contest”.

-Med Europa i min region vill vi visa hur EU-fondernas investeringar gör skillnad på hemmaplan. Det finns EU-projekt precis överallt, i hela Sverige, men få känner till dem. Mellan den 2-9 maj får allmänheten tillfälle att ta del av intressanta och roliga arrangemang, inom allt från industri, forsknings-, utvecklings- och landsbygdsprojekt till projekt som rör hållbar omställning, migration och integration, säger Malin Osterman Hallare, kommunikationssamordnare för åtta EU-fonder i Sverige.

Följ kampanjen och rösta på projektens presentationer på Facebook

Genom att följa Facebooksidan Europa i min region tar du del av evenemang och filmer från de över 60 projekt som anmält sig till kampanjen. Här kan du också rösta i Eurovision Project Contest. Vinnaren går vidare till en final i Tyskland för att tävla mot projekt från andra länder inom EU.

Rösta i Eurovision Project Contest under Europadagsfirandet  7 maj

Torsdag den 7 maj deltar Fondsamordningen i  Europadagsfirandet i Kulturhuset i Stockholm. Ni hittar oss i Lilla studion kl 15.00 – 15.30  där 7  modiga EU-finansierade projekt från hela landet framför sina  ”pitchar”  via länk.

Ta del av tävlingen på plats eller digitalt

Du kan ta del av tävlingen på plats eller digitalt och rösta via Menti.

Projektet ska bedömas utifrån kriterierna;

Kvalitet på

• Projekt
  • Kommunikativt koncept
  • Framförande

Det vinnande projektet deltar i en final i Hannover 27-29 maj och tävlar där vidare mot projekt från åtta utvalda Europeiska länder.

Här är några av de evenemang som deltar Europa i min region

Se fler evenemang på Facebook-sidan Europa i min region.

Modda kompetensen

När? Närsomhelst

Var? Digitalt studiebesök

Förbered dig för en extraordinär resa genom det Socialfondsfinansierade projektet Modda Sörmlands digitala värld! Projektets hemsida är en skattkista av innovativa pedagogiska resurser och verktyg, skräddarsydda för dagens skola. Från spännande lektioner till interaktiva verktyg, vi har allt du behöver för att lyfta undervisning till nya höjder. Men det stannar inte där!

Ta del av projektets virtuella 360 graders studiebesök och upplev lärande i en helt ny dimension. Utforska realistiska miljöer, upptäck historiska platser och låt dig inspireras av framtidens teknologier. Projektets vision är att öppna dörrarna till en värld av möjligheter för elever och pedagoger.

Så varför vänta?  Kliv in i framtiden med Modda Sörmland och låt oss tillsammans forma morgondagens lärande!

Mer information:

Såhär fungerar det digitala studiebesöket

Gå till det digitala studiebesöket

KOD- KOD – kompetensutveckling och digitala arbetssätt

När? 7 och 8 maj 14:00-14:45

Var? Webbinarium om projektet.  Mer information och anmälan.

En inspirerande och lärorik presentation om KOD-projektet! Tillsammans med åtta av länets tio kommuner höjer projektet den digitala kompetensen hos anställda inom skola, vård och omsorg.

Den snabba utvecklingen av nya digitala verktyg påverkar såväl roller som funktioner inom skola, vård och omsorg. Allt fler kontakter mellan lärare, elever och föräldrar blir digitala, och inom vården och omsorgen sker nu mycket arbete med hjälp av digitala hjälpmedel. Dessutom blir möten pappersfria i allt större utsträckning.

Under presentationen kommer vi att få lära oss mer om

• Projektets mål
  • Förväntade resultat
  • Centrala projektaktiviteter:
    Kort nulägesrapport, inklusive:
    – Utmaningar
    – Möjligheter
  • Lärdomar och inspiration framåt.

Innovationskraft för grön omställning

När? 7 maj, klockan 11-16

Var? Kunskapsallén 14, Piteå

Anmäl dig här.

Innovationskraft för grön omställning (IGO) är ett treårigt projekt med målet att förbättra de små och medelstora företagens hållbara tillväxt och konkurrenskraft och att ta vara på de möjligheter som uppstår till följd av den gröna industriella omställningen i norra Sverige. Cleantech Meetup är mötesplatsen för aktörer inom grön teknik, ren energi och hållbara lösningar. Denna gång har seminariet temat: ”Hållbara affärer för tillväxt i norra Sverige – små och stora företag tillsammans”. Här varvas mingel med presentationer om bland annat vilka affärsmöjligheter som kommer med den gröna omställningen.

Kvinnor som bygger – nya perspektiv på byggloven

När? 8 maj, klockan 13-13.45
Var? Stadsarkivet Kungsklippan, Kungsklippan 6

Hur många hus i Stockholms historia har egentligen kvinnliga byggherrar och beställare? Under 2023 och 2024 medverkar Stadsarkivet i ett EU-projekt tillsammans med Budapest stadsarkiv och Köpenhamns stadsarkiv. I Stadsarkivets del i projektet undersöker vi världsminnet Stockholms stads byggnadsritningar utifrån hur många kvinnor som uppförde och byggde om hus. Det handlar om salubodar, enfamiljshus, hyreshus, vindsrum, bowlingbanor och utedass. Med Christopher Vainesworth, Stadsarkivet.

Activas projekt KIA – för kvinnor som flytt från Ukraina till Örebro län

Välkommen till öppet hus hos Aktiva

När? 15 maj 13-15. Ingen anmälan krävs.

Var? Landbotorpsallén 25A

Activa bjuder in till öppet hus bland annat för att berätta om projektet om kvinnor som flytt från Ukraina och nu befinner sig i Örebro län. Projektet erbjuder ett tryggt socialt sammanhang samt individuellt anpassat stöd in på arbetsmarknaden och in i det svenska samhället. Projektet erbjuder också svenska, sverigekunskap och psykosocialt stöd. Activa firar i år 35 år av stöd till arbete och studier.

Projektet Barn i familj besöker Barn- och fritidsprogrammet på Hjalmar Strömerskolan Strömsund

När? 7 maj 11.25-13.55

Var? Hjalmar Strömerskolan, Strömsund

Projektet besöker skolan för att berätta hur det är att arbeta i ett EU-projekt och om vad de ska åstadkomma. De ger också information till gymnasieeleverna om asyl- och återvändandeprocessen.

Leadertruné Viksjö

När? 6 maj Drop in – 13.00 – 20.00

Var? Folkets hus i Viksjö, Nyhemmanet 174 VIKSJÖ, Härnösand

Välkommen till en dag där Europa Direkt Härnösand, Leader Höga Kusten och Region Västernorrland informerar om EU-finansiering och goda lokala exempel

Läs mer hos Leader Höga Kusten

Fondsamordningen

Åtta fonder och åtta myndigheter står bakom kampanjen Europa i min region

Välkommen till

• Asyl- migrations och integrationsfonden – Migrationsverket
  • Fonden för en rättvis omställning- Tillväxtverket
  • Fonden för inre säkerhet – Polisen
  • Havs-, fiskeri- och vattenbruksfonden – Jordbruksverket
  • Instrumentet för gränsförvaltning och viseringspolitik – Polisen
  • Jordbruksfonden för landsbygdsutveckling – Jordbruksverket
  • Socialfonden plus – Svenska ESF-rådet
  • Regionalfonden – Tillväxtverket
  • Interreg – Tillväxtverket samt Länsstyrelserna i Norrbotten, Västerbotten och Jämtland.

Malin Osterman Hallare
malin.osterman.hallare@tillvaxtverket.se