2022/00066 - Skolhälsovård/kunskapsöversikt

Diarienummer:
2022/00066
Namn:
Skolhälsovård/kunskapsöversikt
Projektnummer:
2022/00066
Projektägare:
Svenska Skolläkarföreningen, Svenska Skolläkarföreningen
Region:
ESF Nationellt
Projektperiod:
2022-03-01 - 2022-12-31
Total projektbudget:
398 861
Beviljat ESF-stöd:
398 861
Kontaktperson:
Joachim Sandberg
E-post:
kassor1@skollakarforeningen.com
Stödmottagare postnr:
72216
Programområde:
1
Specifikt mål:
1.2
Unionens medfinansieringsgrad:
50%
Interventionstyp:
118

Svensk skola och i förlängningen hela samhället står inför betydande utmaningar. Att lyckas i skolan och erhålla gymnasiekompetens är den enskilt största faktor som påverkar en ung människas framtidsutsikter.
Tillgången till specialister i Skolhälsovård är idag mycket oroande. Det är inte en regional utan en nationell problematik. Det saknas idag minst 170 specialister i skolhälsovård inom skolhälsovård/EMI, eller annorlunda uttryckt två tredjedelar av minimibehovet. Det torde vara den enskilt största bristen av specialistläkare i landet. Tillgången till skolläkare med formell och reell kompetens inom EMI är en allvarlig brist och minskar betydligt kvaliteten och tillgängligheten i skolornas elevhälsoarbete samt en sammanhållen god och nära vård för barn och unga. Tillgången till blivande specialister i Skolhälsovård måste snarast säkerställas för att bidra till att skapa en jämlik och inkluderande skola.
Inom skolhälsovård/EMI saknas idag etablerade kontakter mellan våra grannländer. Utbyte av kunskaper och erfarenheter är obefintligt. Finland har sedan många många år en välfungerande skolhälsovård med god bemanning, välskrivna styrdokument och författningar samt framförallt mycket goda skolresultat för sina elever.
Förstudien ger möjlighet att samla delar av det vetenskapliga underlaget, kunskaps/erfarenhetsutbyte med Finland, nulägesbeskrivning och behovsinventering av tillgången till blivande specialister i Skolhälsovård för att senare applicera denna kunskap i samarbetet med Socialstyrelsen och Skolverket.